22.02.2013

"Niezgodna"

Niezgodna - Veronica Roth

                                                     Typ utworu: fantastyka, literatura młodzieżowa
                                                     Tytuł oryginału: "Divergent"
                                                     Data wydania: marzec 2012
                                                     Liczba stron: 352
                                                     Seria: Divergent, tom 1

      Wiele o tej powieści słyszałam. W większości pochlebnych opinii. 
Jak głosi napis na okładce: 

"Najlepsza książka 2011 (przed Harukim Murakamim!) według czytelników największego portalu   czytelniczego świata Goodreads
 2 miejsce wśród najlepszych e-booków 2011 Amazonu. 
 Jedna z 10 najlepszych powieści młodzieżowych 2011 Amazonu. 
 Jedna z 15 najlepszych powieści młodzieżowych 2011 Publishers Weekly."
           
      Kiedy więc zobaczyłam owy ósmy cud świata na półce w księgarni po promocyjnej cenie (-25%), nie mogłam się powstrzymać przed zakupem. Czy słusznie?

      "Niezgodna" to powieść fantastyczna. Bez dwóch zdań. Veronica Roth od zera wykreowała społeczeństwo, które zamieszkuje dawne Chicago. Dlaczego dawne? Bo akcja toczy się w przyszłości, kiedy to ludzkość stara się na nowo stanąć na nogi po wielkiej katastrofie. I tu autorka pozostawiła irytujący niedosyt: nie pofatygowała się, aby wyjawić czytelnikowi szczegóły odnośnie owej klęski. Nie wiemy nic o przeszłości Miasta, oprócz tego, że jego połowa terytorium jest ruiną zamieszkiwaną przez Bezfrakcyjnych. No właśnie, frakcje. Społeczeństwo Chicago została podzielone na pięć części: Altruizm (bezinteresowność), Nieustraszoność (odwaga), Erudycja (inteligencja), Prawość (szczerość), Serdeczność (życzliwość). 

„Frakcja ponad krwią”

      Członków grup charakteryzują odpowiednie cechy charakteru. Każda z nich pełni inną rolę w funkcjonowaniu Miasta. Altruiści pomagają najbiedniejszym, a także pracują w urzędach i rządzą Miastem; Erudyci to lekarze, wynalazcy oraz nauczyciele; Prawi obejmują najczęściej posady prawników; Serdeczni zajmują się produkcją jedzenia oraz dbaniem o pokój; zaś Nieustraszeni pilnują porządku jako policjanci i żołnierze. Członkowie tej frakcji pełnią jeszcze jedną, bardzo istotną rolę: ochraniają mur, który otacza Chicago. Miasto jest więc niczym getto, odizolowane od pozostałej części świata. Nikt nie widzi w tym jednak nic dziwnego, dla jego mieszkańców to rzecz oczywista. Ludzie nie dociekają, co jest za murem. W końcu strach przed nieznanym to najskuteczniejszy zabójca ciekawości.

"Nie jestem z Altruizmu. Nie jestem z Nieustraszonych.
Jestem Niezgodna.
I nie można mnie kontrolować."
Tris


      Tytułowa Niezgodna to szesnastoletnia Beatrice Prior, w skrócie Tris. Dziewczyna jest mieszańcem - posiada cechy charakteru typowe dla przedstawicieli kilku różnych frakcji. Jej osobowości nie da się zamknąć w jednej szufladce, co powoduje, iż dziewczyna znajduje się w ogromnym niebezpieczeństwie. Niezgodni stanowią zagrożenie dla ogólnego ładu społeczeństwa, więc powinni zostać jak najszybciej zlikwidowani. Świadoma owego faktu nastolatka, stara się ukryć go przed światem. Życie z takim sekretem nie należy jednak do najłatwiejszych wyzwań. 
Kiedy nadchodzi Dzień Wyboru, ku ogólnemu zdziwieniu, dziewczyna opuszcza rodzinną frakcję - Altruizm, aby stać się Nieustraszoną. Dołącza w szeregi najbrutalniejszej grupy społeczeństwa, gdzie na własnej skórze przekona się, czym jest prawdziwa odwaga. Zanim jednak stanie się pełnoprawną członkinią, musi przejść okrutny proces rekrutacji.

„Odważny nigdy się nie poddaje.”
Eric

„Odważny uznaje siłę innych”
Cztery

     Trenerem Tris zostaje tajemniczy Cztery, zaś szkolenie nadzoruje bezwzględny Eric. Dwóch potężnych Nieustraszonych, głoszących całkowicie inne poglądy. Beatrice podczas rekrutacji nawiązuje również przyjaźnie, jednak czy można mówić o przyjaźni, kiedy jest się nieustannie zmuszanym do rywalizacji? W czasie, kiedy dziewczyna walczy o miejsce w szeregach frakcji, atmosfera wśród członków społeczeństwa Miasta staje się coraz bardziej napięta. Nad Chicago zawisa anioł śmierci, spragniony krwi oraz wojny.

"Ludzki rozum może usprawiedliwić każde zło,
 dlatego jest takie ważne, że nie polegamy na mi."

      Autorka "Niezgodnej" nie skupiła się zbytnio na opisie charakterów bohaterów powieści. W książce zastosowano narrację pierwszoosobową, więc najwięcej wiemy o Tris, której ilość cech charakteru jest ogromna niczym wór Świętego Mikołaja przed Gwiazdką. Niestety jednak inne postacie zostały już trochę pominięte, zepchnięte w ciemny kąt. Mało wiemy o Ericu, o motywach, które kierują jego postępowaniem. Mało też wiemy o przyjaciołach Beatrice. Ich przeszłość została jedynie zawarta w nazwach frakcji, do których wcześniej należeli. Jakby to wszystko wyjaśniało.

      Co do samego stylu, którym została napisana powieść, to jest on typowy dla młodzieżówek. Proste, krótkie zdania, brak skomplikowanego słownictwa oraz górnolotnych metafor czy porównań. Książkę czyta się szybko, łatwo i przyjemnie. Jedyne, co mnie zdziwiło, to brak formułek grzecznościowych. Zresztą ową modę zauważyłam już w kilku książkach, które miały premierę ostatnimi czasy (podobnie jest np. w "Delirium"). Dla mnie ten fakt odbiera trochę autentyczności powieściom, ponieważ później powstają takie absurdy, że Tris zwraca się do jednego z najważniejszych Nieustraszonych na "ty", pomijając użycie słowa "pan/pani".

      Obraz świata wymyślonego przez Veronicę Roth niestety nie należy do najpełniejszych. Wielu rzeczy autorka nie wyjaśniła - chociażby wspomniany już przeze mnie wyżej brak opisu historii Miasta. Być może nadrobi to w kolejnych tomach, ponieważ cała historia ma być trylogią. Trzeba jednak przyznać, iż pisarka wpadła na dobry pomysł. Pomysł, który dzięki dobremu marketingowy miał szansę się sprzedać. No i tak właśnie się stało - książkę wydano w ponad trzydziestu krajach, a prawa do ekranizacji kupiła wytwórnia Summit Entertainment (to właśnie oni przenieśli na duże ekrany sagę Stephenie Meyer pt. "Zmierzch"). Premiera filmu została zaplanowana na 21 marca 2014r.
     
      Kolejna część - "Zbuntowana" jest dostępna w polskich księgarniach od października 2012, zaś ostatni tom trylogii (ang. tytuł "Convergent") na rynku pojawi się najprawdopodobniej we wrześniu 2013r.

      Z niecierpliwością czekam na więcej, ponieważ (mimo kilku niedociągnięć) "Niezgodna" przypadła mi do gustu. Ba, stała się nawet jedną z moich ulubionych powieści. Książka ta bez wątpienia ma w sobie "to coś", co zauroczy czytelnika.

Jeżeli filmik się nie wyświetla, to kliknij TUTAJ.

Moja ocena: 9/10 ♥
_____
Ogłoszenia
1. Założyłam blogowego Aska. Jeżeli macie jakieś pytania, to piszcie śmiało: http://ask.fm/MyLogorrhea.
2. Na mój blog wrócił Twitter. Znajduje się on na samym dole strony.
3. Już w czwartek Lutowy Melanż. Jeżeli ktoś jeszcze nie zapoznał się ze styczniowym, to zapraszam.
4. Obiecałam recenzję "Antychrysta", jednak obecnie nie mam możliwości obejrzenia tego filmu, z tego powodu pojawi się ona za jakiś czas.

3 komentarze:

  1. Muszę wybrać się do biblioteki po tę książkę. c:

    OdpowiedzUsuń
  2. Okładka bardzo podobna do Igrzysk Śmierci. Co do samej książki to pomimo tych malutkich błedów i tak mnie zaciekawiłaś.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam pierwszą część, drugą właśnie mam na półeczce i czeka. Jednak mam mieszane uczucia co do tej serii.
    Mam jednak nadzieję, że drugi tom rozwieje moje wątpliwości i w stu procentach będę już przekonana do pomysłów autorki.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...