23.01.2013

"Felix, Net i Nika oraz Świat Zero 2. Alternauci"

Felix, Net i Nika oraz Świat Zero 2. Alternauci - Rafał Kosik

                                                    Typ utworu: fantastyka/science fiction, literatura młodzieżowa
                                                    Autor: Rafał Kosik
                                                    Data wydania: listopad 2012
                                                    Liczba stron: 608
                                                    Seria: Felix, Net i Nika, tom 10

Jesteśmy sumą wolnej woli
i tego, czego się nauczyliśmy -
świata, w jakim przyszło nam żyć.

       Opowieści o przygodach trójki przyjaciół: Felixa, Neta oraz Niki, to jedna z moich ulubionych książkowych serii. Dlaczego? Powodów jest wiele.

       Primo
       Uwielbiam fantastykę. Jednak nie fantastykę typu nic-nie-trzyma-się-kupy, tylko sensowną fantastykę. Taką, gdzie wydarzenia są ze sobą logicznie powiązane (zachowany ciąg przyczynowo skutkowy). Autor powinien także trzymać się pewnych stałych aspektów (np. fizycznych, chemicznych, biologicznych), a jeżeli już tego nie robi, to oczekuję od niego jakiegoś wyjaśnienia. Rozumiem, iż pisarz chce stworzyć całkowicie inny świat od tego nam znanego, jednak niech prawa w nim będą stałe (kłania się konsekwencja), a nie zmienne co trzy strony, bo tak twórcy było wygodniej.

       Secundo
       Głębsze przesłanie. Niezwykle cenię to w lekturach. Nie chodzi mi tu jednak o moralizowanie czytelnika, tylko skłonienie go do refleksji oraz zadawania sobie pytań typu: "A jak ja bym się zachował/a na jego/jej miejscu?". Fajnie, kiedy książka daje nam coś więcej, niż tylko rozrywkę.

       Tertio
       Odniesienia do historii. Rafał Kosik w swojej serii robi to wielokrotnie (chociażby motyw podróży w czasie oraz teleportacji do alternatywnych rzeczywistości). Z niewiadomych mi powodów, lubię czytać/oglądać twory zawierające napomknięcia do wydarzeń z przeszłości. Po prostu - fascynują mnie losy honorowych ludzi walczących w obronie swojej ojczyzny/religii/idei. Zresztą tak samo jak dzieje tych dobrych (a może nawet i więcej) intrygują mnie przygody "czarnych charakterów".

       Quatro
       Solidna porcja humoru. Czasami powieść posiada świetną fabułę, ale jest napisana niezwykle drętwo, a to psuje całą radość z czytania. Nie twierdzę, iż autor ma stosować taktykę reżyserów "Kiepskich" - suchar co minutę. Jednak satyryczny komentarz lub zabawne wydarzenie raz na kilkadziesiąt stron nie zaszkodzi walorom literackim żadnej powieści. Naprawdę.

       Quinto
       Niebanalne postacie. Nie muszą być koniecznie jakimiś dziwakami na skalę światową, jednakże powinny posiadać osobowość. Po prostu. Za typowymi, bezbarwnymi, obojętnymi bohaterami nie przepadam, bo są nudni. Felix, Net i Nika na szczęście należą do postaci charakternych. Każdego członka superpaczki cechują konkretne zalety oraz wady, pasje, umiejętności itp.

- Elektrogazety? - mruknął Net. 
- A telewizję pewnie nazwali pędzące pocztówki.

       "Felix, Net i Nika oraz Świat Zero 2. Alternauci" nie odbiega poziomem od innych części tej serii. Jest on bezpośrednią kontynuacją dziewiątego tomu - "Felix, Net i Nika oraz Świat Zero".
Bohaterowie przeszli przez olbrzymi pierścień w Instytucje Badań Nadzwyczajnych, na skutek czego trafili do alternatywnego świata. Różnił się on niewieloma szczegółami od ich rzeczywistości, jednakże przyjaciele zapragnęli wrócić do swoich prawdziwych domów. Ponownie przeszli przez pierścień, jednakże tym razem znaleźli się w jeszcze odleglejszej rzeczywistości - coraz więcej rzeczy się nie zgadzało - począwszy od historii państwa polskiego, kończąc na rodzinnych koligacjach.
Jak zakończy się ich podróż po światach równoległych? Czy wrócą do swojego domu - Świata Zero? Kto stoi za ową wędrówką przyjaciół? Tego dowiecie się już z książki.

- To tylko maszyna realizująca zadany program - powiedziała Nika. - Nie ma ducha bez ciała. 
Ludzki umysł nie może istnieć bez mózgu, bez układu nerwowego i zmysłów. Człowiek to jedność. 
- Łał! - Net pokiwał głową z uznaniem. - Paulo Coelho mógłby się od ciebie wiele nauczyć.

       Jeżeli jednak nigdy wcześniej nie miałeś/aś styczności z przygodami Felixa, Neta oraz Niki, to polecam rozpoczęcie lektury od pierwszego tomu. Kolejne części przygód przyjaciół są ze sobą powiązane, więc nie znając początku, możesz czuć się dość zagubiony/a.

Moja ocena: 9/10

9 komentarzy:

  1. Nie lubię tej seri i chyba nikt mnie nie przekona xxd
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie :)
    booksloovers13xd.blogspot.com - o książkach
    pati13xd-onlygirls.blogspot.com - dla dziewczyn ;d

    OdpowiedzUsuń
  2. Też lubię przygody FNiN i czekam z niecierpliwością, kiedy ten tom pojawi się w bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak, rozumiem to całe równouprawnienie itd. Ale bez przesady! Po co pisać zagubiony/a? Ja wcale się nie obrażę jeśli będziesz do mnie pisać w rodzaju męskim. A jeśli już chcesz być taka sprawiedliwa to może zwyczajnie zaczniesz pisać do nas per ,wy'?

    Ciekawa recenzja. Mam nadzieję że zapoznam się z tą serią w przyszłości.

    Zuza

    OdpowiedzUsuń
  4. Nominowałam cię do nagrody Liebster. Szczegóły: http://pseudonim--faust.blogspot.com/p/liebster-award.html

    OdpowiedzUsuń
  5. Tyle pozytywów! Czemu ja w ogóle nie jestem do tego przekonana? :O Ani trochę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wiem, że zbyt późno się spostrzegłam, ale czy mogłabym prosić o wybór innego oceniającego? Przeglądałam właśnie swoją kolejkę i doszłam do wniosku, że powinnam od razu Cię poinformować, że nie czuję się na siłach ocenić Twojego bloga... Naprawdę przepraszam, ale jednak nie chciałabym Cię skrzywdzić moim nastawieniem i nieznajomością rzeczy, gdyż sama nie umiem pisać za dobrych recenzji i uważam, że w tej kwestii nie pomogę za bardzo. Myślę, że taka ocena nie będzie za bardzo sprawiedliwa, a nie o to przecież chodzi, prawda? Możecie, rzecz jasna wybrać innego oceniającego, to żaden problem. ;)
    Jeszcze raz przepraszam,

    Drina

    PS Wiem, że to brzmi jak paradoks, bo prowadzę Katalog Czytelniczy, jednakże oceną naprawdę mogłabym skrzywdzić. Wybacz...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napisałam już komentarz na stronie ocenialni, w którym poprosiłam o zmianę oceniającej. Nie masz za co przepraszać, rozumiem Twoją decyzję.

      Usuń
  7. Też bardzo lubię tę serię, a książka wywołała u mnie zachwyt, głownie dlatego że wszystkie zdarzenia są ze sobą związane, choć na pozór wydaje się inaczej. Moim zdaniem jednak Twoja recenzja jest za krótka, praktycznie dużo obszerniej wypowiedziałaś się o całej serii. Niemniej zgadzam się z Twoją opinią o tomach. Jedno tylko mnie zastanawia: czemu nie ma cytatu o granicy polsko-chińskiej?! :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...